educatieve materialen

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen geboeid in de les zitten?

Tegenwoordig zijn er veel afleidingen voor leerlingen. Leerlingen praten op school over van alles en nog wat. Over sport, televisieprogramma’s, sociale media, games enzovoort. Als je vraagt aan een willekeurige leerling wat er moet gebeuren om de lessen leuker te maken, dan zullen ze waarschijnlijk zeggen: alles. Natuurlijk zijn er leraren die al decennia lesgeven op dezelfde manier, zonder echt met de tijd mee te gaan. Wat opvalt, is dat leerlingen beter opletten in de les als de docent tussen de 25 en 35 jaar oud is. De generatiekloof is dan niet zo groot, maar groot genoeg om respect af te dwingen. Wat kun je doen om de leerlingen in de les te boeien?

Zorg voor een afwisselend lesprogramma

Als leraar moet je van tevoren een lesprogramma maken. Zorg dat je hierin varieert. Het zou top zijn als iedere les weer een beetje anders is. Leerlingen letten beter op als ze nieuwe impulsen krijgen. Maak aan het begin van de les duidelijk wat er moet gebeuren in de les. Vertel wat het uiteindelijke doel van de les is. Leerlingen gedijen goed bij duidelijkheid. Als je elke les een half uur aan het uitleggen bent en de leerlingen een kwartier huiswerk laat maken, dan haken de leerlingen snel af.

Maak gebruik van educatieve materialen

Leerlingen vinden het leuk als je materialen meeneemt die jouw verhaal bevestigen of versterken. Het kan natuurlijk ook zijn dat je voor een biologieles medische educatieve materialen meeneemt naar de les. Bestel medische educatieve materialen bij Skills Meducation. Op deze manier kunnen leerlingen alvast kennis maken met de mogelijkheden in de medische sector. Het is belangrijk dat leerlingen het gevoel hebben dat er een vertaalslag plaatsvind in de les naar de werkwereld.

Geef leerlingen de ruimte voor eigen inbreng

Sommige leerlingen willen graag bijdragen en hun zegje doen. Geef deze leerlingen de ruimte in één van je lessen. Geef ze bijvoorbeeld een opdracht of laat ze iets uitzoeken. Na het onderzoek kunnen ze hun bevindingen delen met de klas. Je zult merken dat de leerlingen hier voldoening uit halen en dat ze andere leerlingen motiveren.