Voeding

Gezond met groene smoothies

We eten in Nederland te weinig groente en fruit. De richtlijn van het Voedingscentrum is om dagelijks 250 gram groente en 200 gram fruit te eten. De meeste mensen komen hier niet aan. Met name het eten van voldoende groente vormt voor veel mensen een uitdaging. Dit komt omdat we gewend zijn om alleen bij het avondeten groente te eten en 250 gram groente is teveel om in 1 keer op te eten. Er zal daarom groente aan de andere maaltijden toegevoegd moeten worden. Een makkelijke en vooral lekkere manier om dit te doen is door groene smoothies te gaan drinken. In dit artikel gaan we in op wat groene smoothies zijn, hoe je ze maakt en wat ze zo gezond maakt.

Wat zijn groene smoothies?

Groene smoothies maak je van een groene bladgroente en fruit. Veel gebruikte groene bladgroenten voor het maken een groene smoothies zijn spinazie, boerenkool en andijvie. Dit komt omdat deze groenten het meest praktisch zijn. Je kunt ze gesneden en gewassen kopen. Op het moment dat je een groene smoothies wilt gaan maken hoef je alleen maar even een paar handjes van deze groente uit de zak te pakken. Maar je kunt groene smoothies in principe van iedere groene bladgroente maken. Zo zijn ook paksoi, groene kool, snijbiet en rucola geschikt. Al kan groene kool wel voor darmklachten zorgen als het rauw wordt geconsumeerd.

Een groene smoothies zou zonder fruit een bitter groente drankje zijn. Niet echt uitnodigend om te drinken. Het fruit dient dan ook om op een verantwoorde manier de smoothie zoet te maken. Je kunt in principe ieder fruitsoort gebruiken die je lekker vindt of meerde fruitsoorten met elkaar combineren. Veel gebruikte fruitsoorten zijn bananen, sinaasappels en appels. Bananen worden veel gebruikt omdat deze zoet zijn en veel energie geven.

Hoe maak je groene smoothies?

De beste manier om groene smoothies te maken is met behulp van een blender. Sommige mensen maken hun smoothies met een slowjuicer maar dit zijn dan eigenlijk sapjes omdat de vezels in de slowjuicer achter blijven. Voor onze gezondheid is het juist beter als de vezels in de smoothie zitten en gedronken worden. Met een blender blijven alle vezels bewaart. Door alles goed fijn te laten malen zal de smoothie toch goed drinkbaar zijn.

De basis van een groene smoothies is altijd een vloeistof. Dit is om de smoothie voldoende vloeibaar te maken zodat je deze gemakkelijk op kunt drinken. Als vloeistof kan je gewoon kraanwater gebruiken. Wil je de groene smoothies wat extra’s geven dan kan je ook andere vloeistoffen gebruiken. Wil je een romige smoothie dan gebruik je kokosmelk. Voor een hydraterende smoothie gebruik je kokoswater en voor eiwitten gebruik sojadrink.

Als je de smoothie gaat maken dan doe je eerst de vloeistof in de blender, 200 ml per persoon. Hierna voeg je een paar handjes groene bladgroente toe. Daarna zet je een minuut lang de blender op de hoogste stand. Hierna voeg je 2 stuks fruit toe, bijvoorbeeld een in partjes gesneden banaan en appel. Hierna zet je de blender nogmaals een minuut lang op de hoogste stand. Even overgieten in een groot glas en klaar is je groene smoothie.

Inspiratie op doen? Kijk dan hier voor overheerlijke groene smoothie recepten.

Wat maakt groene smoothies gezond?Groene smoothies kan je het beste inzetten als maaltijdvervanger. Als vervanging van het broodontbijt of de broodlunch. Brood mag dan misschien wel gezond zijn, het zorgt er bij veel mensen wel voor dat ze teveel koolhydraten eten. En teveel koolhydraten maken dik en verhoging het risico op chronische aandoeningen zoals diabetes type 2. Door een koolhydraatrijke maaltijd te vervangen door een groene smoothie zorg je ervoor dat je minder koolhydraten eet. Dit is de eerste gezondheidswinst. Een groene smoothie bevat ook koolhydraten maar lang niet zoveel als brood. Bovendien is het effect op de bloedsuikerspiegel minder heftig. Dit komt omdat in de groene smoothie de vezels bewaard zijn gebleven. Deze vezels vormen als het ware een gellaagje aan de binnenwand van de dunne darm. Hierdoor kan de glucose minder goed aan de bloedbaan worden afgegeven en stijgt de bloedsuiker minder.

En zoals je mag verwachten van een drankje wat gemaakt is van groente en fruit zitten groene smoothies natuurlijk helemaal vol met vitamines, mineralen, spoorelementen en antioxidanten. Deze heeft je lichaam nodig voor verschillende essentiële processen en houden ze je lijf in goede conditie. Zo zijn groene smoothies rijk aan vitamine C wat een sterke antioxidant is en ons beschermt tegen infectieziekten.

Omdat je voor het maken van een groene smoothie rauwe bladgroenten gebruikt blijven alle vitamines bewaart. Bepaalde vitamines zijn in water oplosbaar en als je groente kookt dan gaat een groot deel van deze vitamines verloren in het kookwater. Door groente te koken kan wel de helft van de vitamines verloren gaan. Bij een groene smoothie profiteer je van alle vitamines die in de groente zitten. 

Bij het bereiden van groene smoothies blijven tevens alle voedingsvezels bewaard. Deze zijn goed voor onze gezondheid. De goede bacteriën in onze dikke darm voeden zich met voedingsvezels. Veel mensen eten onvoldoende vezels waardoor de slechte bacteriën de overhand kunnen krijgen. Dit leidt tot allerlei klachten aan het spijsverteringskanaal zoals constipatie, diarree, krampen of buikpijn. Dankzij de vezels in de groene smoothies blijft de darmflora gezond en worden ongemakken voorkomen. Een vezelrijke voeding is tevens goed voor onze gezondheid op de lange termijn. Door voldoende vezels te eten kan ons lichaam beter de bloedsuikers, het cholesterol en de bloeddruk reguleren.