Fitness elastiek

Tegenwoordig zijn steeds meer mensen er bewust van dat voldoende lichaamsbeweging essentieel is voor een fit en gezond lijf. Toch ontbreekt bij veel mensen voldoende lichaamsbeweging. De meeste mensen geven tijdsgebrek en geld de schuld, dit hoeft echter helemaal geen excuus te zijn. Met weinig geld kun je ook sporten en zo je lichaam in een fitte staat brengen. Er zijn veel mogelijkheden zoals training met een fitness elastiek of buiten joggen, hiervoor hoef je geen dure abonnementen op de sportschool te nemen. In dit artikel zal verder worden ingegaan op het belang van fitness en hoe je goedkoop en makkelijk kunt fitnessen. Ben jij lichamelijk niet fit? Lees dit artikel dan zorgvuldig door.

Voldoende lichaamsbeweging is essentieel

Het is essentieel om voldoende lichaamsbeweging te hebben. Bewegen is gezond en houdt je fit, maar hoeveel zou je moeten bewegen? Er zijn normen gesteld voor zowel jeugd als volwassenen en ouderen. Als volwassen moet je minstens 150 minuten per week matige of zwaar intensieve inspanning verrichten, verdeeld over verschillende dagen. Daarbij moet je minstens twee keer per week spier en botversterkende activiteiten uitvoeren. Verder wordt geadviseerd bij zittende werkzaamheden af en toe te lopen, dit kun je bijvoorbeeld in je pauze doen door buiten een half uur te wandelen. Maar valt schoonmaken ook onder matig intensief bewegen? Nee, absoluut niet of je moet al rennend en hollend door het huis gaan! Er is sprake van matig intensief bewegen als je hartslag en je ademhaling omhoog gaan. Je kunt hierbij denken aan fietsen, wandelen en werken in de tuin. Bij zwaar intensieve activiteiten ga je zwaarder ademen, verhoogt je hartslag en zul je veel weerstand moeten bieden. Je kunt hierbij denken aan hardlopen, wielrennen, spelsporten en krachttraining. Wil jij fit worden middels beweging maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken?

Ga thuis trainen!

Het is niet nodig om naar een sportschool te gaan als je thuis kunt trainen. Dit is makkelijker dan je denkt. Thuistraining is mogelijk indien je voldoende kennis en ervaring hebt. Als je oefeningen verkeerd uitvoert kun je blessures oplopen. Er zijn op het internet veel instructievideo’s te vinden, het is aan te raden deze goed te bestuderen voor je aan de slag gaat. De vraag is echter: welke oefeningen en activiteiten kun je allemaal uitvoeren? Als eerste kun je gemakkelijk thuis cardiotraining doen, hiervoor hoef je enkel een paar sportschoenen voor aan te schaffen. Begin met rustig joggen tot je niet meer kunt praten, loop dan even een aantal minuten. Als je weer normaal kunt praten begin je weer met joggen. Het is aan te raden te beginnen met 2 à 4 kilometer, bouw de training rustig op. Je mag geen klachten krijgen van bijvoorbeeld je knieën en/of rug. Krachttraining kun je gemakkelijk doen middels een fitness elastiek. Met een fitness elastiek kun je veel verschillende oefeningen uitvoeren. Een fitness elastiek wordt ook wel een weerstandsband genoemd. Op internet staan veel voordelen van oefeningen middels weerstandsbanden. De beste weerstandsbanden kun je eenvoudig online bestellen.

Geef een reactie